Samenwerken aan impactvol onderwijs
Sinds december 2020 werk ik als Learning Innovator binnen het project ‘Impact at the Core’ op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Impact at the Core zet zich in voor onderwijs waarin studenten met bedrijven, organisaties en overheden samenwerken aan maatschappelijke uitdagingen.
Impact maken
In deze vorm van impact gedreven onderwijs snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds kan de maatschappij profiteren van de denkkracht en drive van studenten om bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen. Tegelijkertijd ontwikkelen studenten vaardigheden die hen helpen om te gaan met complexe maatschappelijke vraagstukken in een steeds veranderende wereld.
Het mooie van impact gedreven onderwijs is dat er wordt uitgegaan van de intrinsieke motivatie en drive van de student. Het project gaat mij daarom aan het (onderwijs)hart en ik ben blij dat dit project op mijn pad is gekomen. Zó blij zelfs, dat ik graag wat extra aandacht geef aan initiatieven zoals Impact at the Core.
Challenge Based Learning
Want de EUR is zeker niet de enige universiteit die investeert in een duurzame en krachtige connectie tussen de maatschappij en het onderwijs. Ook de Techniche Universiteit Eindhoven (TU/e) investeert in onderwijs waarin studenten samen met onderzoekers, organisaties en andere stakeholders samenwerken aan realistische en complexe uitdagingen. De TU/e doet dit op basis van het gedachtegoed van Challenge Based Learning (CBL).
Innovation Space
Een mooi voorbeeld van hoe dit tot uiting komt is de ‘TU/e innovation Space’, een leercentrum voor onderwijsinnovatie en studentondernemerschap. In innovation Space werken studenten vanuit verschillende disciplines aan een vraagstuk dat is ingebracht door een externe stakeholder. Verschillende bedrijven en instanties komen hun idee pitchen, waarnaar studenten vanuit hun eigen interesse kiezen aan welk probleem zij willen werken. Intrinsieke motivatie en eigenaarschap spelen dus ook hier een cruciale rol.
Meer over dit onderwerp
De komende weken kunnen jullie twee interviews verwachten over de initiatieven van de EUR en de TU/e. Zo interview ik Isabelle Reymen (Scientific Director van TU/e innovation Space) en Ludo Meeuwen (Manager Teacher Support & Quality Assurance) over Challenge Based Learning binnen de TU/e. Het tweede artikel is een interview met Arwin van Buuren (Academic Lead Impact at the Core), Linda Litjens en Almar Bok (Learning Innovators Impact at the Core) over impact gedreven onderwijs binnen de EUR. Het beloven inspirerende interviews te worden. Tot dan!