PPL-model in een nieuw jasje!
Het PPL-model is ontwikkeld in 2009, maar nog altijd zeer actueel. Het PPL-model is ons model voor het ‘Positioneren en Professionaliseren van Leren’.
Het PPL-model beschrijft op slechts één A4-tje de vijf posities waarin leren en ontwikkelen kan bijdragen aan de organisatie: ad hoc, kwantitatief, kwalitatief, volwassen en creërend. We typeren elke positie aan de hand van zes aandachtsgebieden: strategie, structuur, cultuur, mensen, middelen en resultaten. Het uitgangspunt is dat de organisatie zich professionaliseert naar de positie die het meest ondersteunend is aan de organisatiedoelstellingen.
In 2019 hebben we het model voor de laatste keer geactualiseerd. Nu, 5 jaar later, in 2024 presenteren we je een versie waarin we zowel het model als het bijbehorende begrippenkader hebben aangescherpt. Het model is daarmee nóg duidelijker geworden. Lees er hier meer over.
Download
Wij nemen je via blogs op onze site graag mee in wat je met het PPL-model kunt. Ook laten we verschillende praktijkvoorbeelden zien. Benieuwd? Bekijk de themapagina Positioneren en Professionaliseren van Leren (PPL).
Wil je meer weten of heb je advies nodig voor jouw eigen organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!