Learning-goeroe even in Nederland
Zo nu en dan vindt er een bijeenkomst plaats voor de Nederlandse community die zich bezighoudt met performance support. Een informele gelegenheid om met vakgenoten kennis uit te wisselen over dit thema. Hierbij was ook Bob Mosher aanwezig, die als learning evangelist vanuit Amerika een bezoek bracht aan Nederland. Samen met Conrad Gottfredson ontwikkelde Bob de ‘5 Moments of Need’. Dit model bevordert het leren op de werkplek door middel van performance support.
Belangrijkste les
Onder het genot van een drankje dacht ik na over wat ik nu écht van Bob wilde weten. Ik besloot hem te vragen wat zijn belangrijkste performance support-les is geweest.
Het antwoord was verassend. Geen complexe uitleg van de theorieën. Bob vindt dat de lerende veel meer kan dan L&D vaak denkt. Je hoeft de lerende niet altijd aan de hand mee te nemen. Door het verplichte leeraanbod los te laten, krijgt de lerende veel meer eigen verantwoordelijkheid.
Less is more
Bob vroeg ook naar mijn grootste lessen. Wat volgde was een interessant gesprek. Mijn motto is: less is more! Overlaad de lerende niet met te veel inhoud. Bied alleen het hoognodige aan. Door datgene te leren wat iemand echt moet kennen of kunnen, zorg je ervoor dat het geleerde veel beter blijft hangen en iemand niet overdondert raakt van alle aangeboden content.
Tip: 5 moments of need
Gebruik de moments of need in het ontwerp van performance support. De lerende moet de informatie kunnen vinden op het moment dat hij of zij het nodig heeft.
Volgens Mosher gebeurt dit meestal op 5 momenten:
1 / Nieuw: als iemand iets voor het eerst leert
2 / Meer: als iemand extra wil leren over een bepaald onderwerp
3 / Toepassen: wanneer iemand de geleerde kennis wil gaan toepassen
4 / Oplossen: wanneer een probleem moet worden opgelost
5 / Verandering: als een situatie verandert
Door je interventie hierop aan te passen, sluit je aan bij het proces van de lerende.
Overzicht blogs