Anderhalvemeter-school in de anderhalvemeter-samenleving
Op 7 april deed Mark Rutte de oproep aan organisaties de oproep om zich te gaan voorbereiden op een 1,5 meter samenleving. Ook scholen werden door de premier specifiek gevraagd om na te denken wat dit betekent voor de manier waarop zij zich organiseren.
Terug naar het normale schoolleven wordt een proces van de lange adem en het is dan ook logisch om te veronderstellen dat het schooljaar 2020/2021 zoveel als mogelijk op anderhalve meter georganiseerd moet worden. Dit stelt eisen aan de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden en aan de vaardigheid van docenten om het uit te voeren.
Vormgeven van de anderhalvemetersamenleving
Om geleidelijk de corona-maatregelen af te kunnen bouwen moet de samenleving de hygiëne verbeteren. Anderhalve meter afstand houden, het niet schudden van handen en het regelmatig wassen van handen zijn noodzakelijk om virale infecties minder kans te geven.
Volle supermarkten, openbaar vervoer en klaslokalen blijven een risico en zullen zeker in 2020 zoveel mogelijk vermeden worden. Vandaar dat aan bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt gevraagd om na te denken over hoe we onszelf op een hygiënischer manier kunnen organiseren. Hoe beter we dat doen, hoe sneller we terug kunnen naar steeds meer onderdelen van ons gangbare leven.
Vormgeven van de anderhalvemeterschool
Ook voor scholen ligt hier een uitdaging. Scholen zijn nu vooral ingericht op fysieke aanwezigheid en de manier van lesgeven, oefenen en toetsen is nog niet ingericht op fysieke afwezigheid. Deze overgang naar online en op afstand vraagt om een herontwerp van de bestaande curricula, lesplannen en oefensituaties.
Het kabinet roept scholen op om vormen te vinden die zoveel mogelijk de hygiëne vergroten. Dit kan betekenen dat er meer online gebeurt, maar heeft ook gevolgen voor de manier waarop studenten fysiek bijeenkomen en schoolgebouwen daarop zijn ingericht.
Voor het schooljaar 2020/2021 zal er een transitie plaatsvinden naar meer online leren. Vooral voor kennisverwerving kan dat prima; studenten zullen nog wel naar school moeten voor de praktijklessen en de lessen waar (fysieke) sociale interactie van groot belang is.
Als scholen erin slagen om deze ommezwaai te maken, zal de drukte in het schoolgebouw afnemen, maar zal ook de spits in het openbaar vervoer aanzienlijk verminderen.
Uitdagingen voor de docent
Met man en macht is er gewerkt om in drie weken tijd online les te geven. De berichten die we horen van verschillende scholenzijn positief. Samen zet iedereen de schouders eronder en er zijn al prachtige voorbeelden van online onderwijs te vinden. In de scholen en rondom het onderwijs zijn er veel professionals die docenten ondersteunen om afstandsonderwijs vorm te geven.
Eens te meer wordt de docent uitgedaagd om zich van zijn beste kant te laten zien als het om didactiek gaat. Want ook online blijven de volgende vragen belangrijk: ‘wat wil ik ze leren?’, ‘hoe leer ik ze dat?’, ‘hoe zorg ik dat ze leren?’ en ‘hoe weet ik of ze leren?’
Dit vraagt om extra aandacht voor de lesvoorbereiding, omdat het nieuw is omdat online een eigen dynamiek kent die docenten nog aan het ontdekken zijn.
Uitdagingen voor de schoolorganisatie
Elk jaar start vanaf april de afronding van het schooljaar en dat is normaalgesproken al een hectische periode. Dit jaar is die afronding een extra uitdaging door de vele onmogelijkheden waar we mee te maken hebben. De lockdown voor de bestrijding van het coronavirus raakt de examinering, toetsing en afsluiting, loopbaanoriëntatie en studieloopbaanbegeleiding.
Er is onzekerheid over hoe we volgend schooljaar gaan inrichten. Als we ons werkelijk voorbereiden op het langdurig aanbieden van online afstandsonderwijs, wat vraagt dat dan van onze curricula, toetsing en examinering en de vaardigheden van onze docenten? We zien in ieder geval dat we het huidige schooljaar niet een-op-een kunnen kopiëren. De Inspectie zal waarschijnlijk volgend jaar al scherper toezien hoe het afstandsonderwijs wordt ingericht en uitgevoerd en welke structuren en kwaliteitsnormen worden gehanteerd.
Samenvattend zijn dit de drie grootste uitdagingen voor de anderhalvemeterschool:
- Gehoor geven aan de oproep van het kabinet om als school bij te dragen aan de anderhalvemetersamenleving door de organisatie van het onderwijs aan te passen aan de nieuwe normen voor hygiëne.
- Het vergroten van de vaardigheden van docenten om afstandsonderwijs te verzorgen met behulp van online didactiek.
- Het (gedeeltelijk) aanpassen van de curricula, lesprogramma’s, toetsing en examinering van volgend schooljaar aan online afstandsonderwijs.
Bij L&D Leadership houden we van een uitdaging en ondersteunen we graag bij het inrichten van leren (op afstand). Benieuwd naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Overzicht blogs