Werkgeluk: maak je eigen feestje
Hét ingrediënt dat maakt dat je je werk leuk vindt en blijft vinden: werkgeluk! Maar wat is werkgeluk nou precies en wat kun je zelf doen om het te verhogen? En wat kun je als leidinggevende doen om het werkgeluk van je medewerkers te verhogen? Wij vroegen het aan verzuimspecialist Desirée Horning.
Desirée: “Iedereen heeft een eigen interpretatie van werkgeluk, maar het komt er op neer dat je doet waar je blij van wordt en waar je goed in bent. Als je iets doet waar je niet blij van wordt, hou je het niet vol. Dan wordt het een sleur. En als je dan geen stappen neemt, ga je uitvallen. Wat ook heel belangrijk is, is doen waar je blij van wordt, op een manier waar diegene waarvoor je het doet ook gelukkig van wordt. Dus ben je verpleegkundige, dan draait het uiteindelijk om de patiënt, ben je docent, dan draait het om de leerling, werk je in een winkel, dan draait het om de opdrachtgever. Als jij doet wat je leuk vindt en waar je goed in bent, is de ’eindklant’ daar ook blij mee.”
Vind je het niet meer leuk? Zoek dan een ander feestje op
Desirée vindt dat iedereen primair verantwoordelijk is voor zijn eigen werkgeluk. “Als het je niet meer bevalt, als je niet meer op je plek zit, moet je stappen nemen. Je moet regelmatig kritisch kijken naar wat je aan het doen bent en of je daar nog wel blij mee bent. Als dat niet zo is, kun je als eerste kijken of er zaken zijn binnen je functie die het aantrekkelijker kunnen maken. Dat kan liggen in de sfeer van autonomie, meer verantwoordelijkheden vragen bijvoorbeeld. Als dat niet kan, dan kun je gaan kijken naar andere zaken, met het risico dat je werkgever je kwijtraakt. Uiteindelijk geldt: je maakt je eigen feestje. En als het feestje niet meer leuk is, dan moet je een ander feestje zoeken. Je netwerk is ook heel belangrijk. Er zijn heel veel wegen die leiden naar dat feestje. Je kunt er allerlei mensen voor inzetten, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen.”
Blijf elkaar stimuleren
Hoewel werkgeluk vooral bij jezelf ligt, is het ook een samenspel tussen werkgever en werknemer, geeft Desirée aan. “De werkgever moet je blijven triggeren. Hij of zij zal regelmatig moeten vragen waar je over vijf jaar wil staan en hoe hij of zij daarbij kan helpen. Werkgevers vermijden deze vraag nogal eens, omdat ze bang zijn dat het antwoord is: op jouw positie. Maar als het goed is, heeft die werkgever zelf ook een visie over waar hij over vijf jaar wil staan, dus waarom zou dat een probleem moeten zijn?” De werkgever kan ook faciliteren op het gebied van opleiding. “Stilstand is nou eenmaal achteruitgang, hoe je het ook wendt of keert. Dus onderdeel van werkgeluk is ook zeker ontwikkeling, zelfs als dat betekent dat je de organisatie gaat verlaten”, aldus Desirée.
Coachen en ondersteunen
Als verzuimspecialist is Desirée kritisch op verzuim. Door proactief te handelen wil ze ziekteverzuim reduceren en voorkomen. “Ik wil mensen ondersteunen, zodat ze kunnen doen wat ze moeten doen. Niet met een vermanend vingertje, maar door te coachen. Want als diegene doet wat hij moet doen, op een manier waarvan hij blij wordt, en de cliënt wordt er ook blij van, dan heb ik mijn doel bereikt.”