“De bal ligt tegenwoordig bij de mens, en niet meer bij het bedrijf”
Welkom Adriaan Heijkoop: onze nieuwe online marketeer! Of eigenlijk, welkom terug, want Adriaan werkte een aantal jaren geleden nog als marketingspecialist bij een van onze bedrijven. “Ik heb House of Talents altijd een warm hart toegedragen”, vertelt hij, “en mede daardoor ook het contact met oud-collega’s onderhouden. Ineens kwam er een plekje vrij in het marketingteam. En dat plekje vul ik maar al te graag in.”
In 2016 studeerde Adriaan af in commerciële economie met een marketingspecialisatie. Dat vakgebied vond hij destijds al het meest interessant. “En nog steeds”, legt hij uit. “Onlangs heb ik nog een opleiding mediapsychologie gevolgd om me meer te verdiepen in het psychologische aspect van marketing.”
Online campagnes onmisbaar
Adriaan werkte bij diverse werkgevers als marketingmanager, waar hij verantwoordelijk was voor de gehele marketinglinie. Bij House of Talents gaat hij voornamelijk aan de slag met het online campagnegedeelte. “Met als hoofddoel de bedrijven van House of Talents zichtbaar te krijgen onder de juiste doelgroep. Het heeft een kort haakje met recruitment, want werven van goed talent is in de huidige markt een uitdaging. De bal ligt tegenwoordig bij de mens, en niet meer bij het bedrijf. Daardoor is het voeren van online campagnes op de juiste kanalen onmisbaar geworden. En dat is waar ik me op ga storten.”
Verschillen tussen de bedrijven
Met 12 gespecialiseerde domeinen die onder de vlag van House of Talents opereren, is het een behoorlijke uitdaging om online campagnes te gaan draaien. “Zeker omdat ik er als online marketeer in het team alleen voor sta om dit te optimaliseren. Mijn positie bij House of Talents is nieuw, dus ik ga eerst aan de slag met een goed houdbare structuur. Daarin zullen we het een en ander gaan uitbesteden en de samenwerking aangaan met specialisten om ervoor te zorgen dat de campagnes zo goed mogelijk draaien.
"Voordat ik hier aan de slag ging, heeft een midlancer van Digital Talents de meerwaarde van online campagnes voor House of Talents bewezen. Ik neem nu het stokje van haar over. Mijn streven is om de online campagnes voor al deze bedrijven naar het volgende niveau te tillen.”
Naast de hoeveelheid online campagnes, zit de uitdaging ook in de verschillen tussen de domeinen die onder House of Talents vallen. “Aan elk bedrijf zit een ander niveau van marketing en budget gekoppeld, omdat het ene bedrijf groter is dan het andere. Wel zijn de doelen over het algemeen overkoepelend, maar de piekmomenten zijn dan weer wel heel divers.”
AI Tools
Adriaan wil zich graag blijven ontwikkelen in zijn vakgebied. “Je bent naar mijn idee nooit uitgeleerd.” Vooral de komst van AI-tools zoals bijvoorbeeld ChatGPT en Google Bard, die het werk een stuk makkelijker en minder tijdrovend zouden moeten maken. Ik denk dat dit soort tools echt een verschil gaan maken in de online marketingwereld en een aantal basisdingen kunnen overnemen. ChatGPT kan onder andere tabellen maken en daarmee flink tijd besparen in het opzetten van SEA campagnes. Wel is het dan belangrijk er voldoende verstand van te hebben om de campagnes te optimaliseren. ChatGPT staat nog in de kinderschoenen, maar over een aantal jaren zal het niet meer weg te denken zijn.
“Verder wil ik me de komende periode ontwikkelen in Google Analytics 4, dat meer gericht is op privacy. En een stukje marketing automation, want met een groot bedrijf als House of Talents en het relatief kleine marketingteam dat daarvoor werkzaam is, zijn daar echt stappen in te maken.”
Overzicht nieuws