Handhaving wet DBA vanaf 1 januari 2025: wat betekent het?
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst handhaven op de wet DBA. De wet is niet nieuw, de handhaving wél. Wat betekent dit in de praktijk voor organisaties en freelancers? Kan je nog steeds freelancers inhuren en waar moet je dan op letten?
De basis: de wet DBA
De wet DBA – wat staat voor Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties – is al ingevoerd op 1 mei 2016. Door via deze wet onder andere duidelijkheid te geven over de arbeidsrelatie tussen freelancer en organisatie zou schijnzelfstandigheid voorkomen moeten worden.
De praktijk: veel onduidelijkheid
In de praktijk bleek het echter nog steeds onduidelijk wanneer iemand wordt gezien als freelancer en wanneer als werknemer. Daarom is in 2016 al besloten om de handhaving van de wet tot nader order uit te stellen. De politiek heeft onlangs echter bepaald dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 wél moet gaan handhaven, ondanks dat er nog steeds onduidelijkheid bestaat over de exacte interpretatie van de wet.
Organisaties: meer administratie, verloop en financieel risico
Voor organisaties betekent dit dat er bij het inhuren van freelancers meer nadruk komt te liggen op de contracten én de naleving van de gemaakte afspraken in de praktijk. Er zal meer verloop zijn – tenzij je meer vaste werknemers aanneemt – omdat je een freelancer minder lang kan inzetten.
Dit betekent meer tijd steken in het zoeken en vinden van de juiste mensen – die naar verwachting minder beschikbaar zullen zijn omdat zij weer vaker in dienst zullen gaan – en meer investeren in het inwerken van mensen. Daarnaast loop je als organisatie financieel risico: als een freelancer tóch wordt gezien als medewerker volgt er een naheffing – voor de gedraaide uren vanaf 1 januari 2025 – en eventueel een boete.
Freelancer: minder lange opdrachten en meer kosten
Als freelancer mag je minder lang op een opdracht zitten óf je moet meerdere opdrachtgevers tegelijk hebben. Dit betekent dat je meer acquisitie moet doen of dat je opdrachten moet combineren. Daarbij wordt verwacht dat je in vacatures steeds vaker zal zien staan ‘deze opdracht leent zich niet voor zzp’, omdat organisaties geen risico willen lopen op naheffingen of boetes. Aanvullend loop je als freelancer óók risico op naheffingen en boetes als de Belastingdienst bepaalt dat je wél een werknemer bent.
Tijdlijn: wat te verwachten
De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 veel meer controles uitvoeren: vanaf dat moment is er dus een groter risico op naheffing en boetes. Vanaf 2026 moeten deze controles onderdeel zijn van de reguliere handhaving.
Een oplossing: Midlancen
Bij House of Talents werken we met het Midlance-model, waardoor je niet met de wet DBA te maken hebt. Als persoon kom je namelijk als interim expert bij ons in dienst. Je hoeft daardoor geen acquisitie of administratie te doen en je loopt geen financieel risico – je krijgt ook doorbetaald tijdens ziekte. Maar je hebt wél de vrijheid van een freelancer – jij richt je werk in op de manier die bij jou past – én krijgt een bovengemiddeld salaris. Voor organisaties betekent het inzetten van interim experts via House of Talents dat er wél continuïteit is, maar géén aansprakelijkheid – en daarmee dus geen financieel risico.
Ons advies: bereid je goed voor op de komende handhaving. En wil je als organisatie freelancers in blijven schakelen zónder risico? Zet dan een interim expert in via House of Talents. Of wil je als freelancer blijven ondernemen maar wél zekerheid hebben? Word dan Midlancer bij een van onze domeinen!
Midlancer worden of een interim expert inzetten? Lees hier verder of neem contact met ons op. We vertellen je graag meer!
Overzicht nieuws