“Iedereen heeft zijn eigen expertise, dus je kunt veel van elkaar leren”
Ira Lam werkt sinds mei dit jaar als midlancer voor Digital Marketing Partner en is direct gestart als online campagne specialist bij House of Talents. Een unieke eerste opdracht binnen de muren van onze 22 bedrijven. Het midlancen sprak haar aan omdat het net wat anders is dan weer in dienst te gaan bij een bedrijf. Ira zegt daarover: “Midlancen geeft me veel vrijheid. Ik wil in november samen met mijn partner een reis maken naar Japan en kan nu vrij nemen wanneer ik wil. Dat is voor mij ideaal.”
Connectie met vakgenoten
Ook de diversiteit was voor Ira een doorslaggevende keuze om voor het midlance model te kiezen. “Omdat het hierbij gaat om interim opdrachten kom je bij verschillende opdrachtgevers en bedrijven terecht. Steeds die afwisseling maakt het leuk.” Toen Ira op zoek ging naar een andere baan, heeft ze ook de mogelijkheden onderzocht om te gaan freelancen. Die stap voelde voor haar te groot en ze zag op tegen de administratieve rompslomp die het met zich meebrengt. Ze kwam in contact met Yorn van Digital Marketing Partner. Hij vertelde haar over de voordelen van het midlancen, waaronder het uit handen nemen van administratieve taken, en bood haar direct een vast contract aan. “Yorn is niet echt een manager, althans zo voelt het niet voor mij. Een manager is iemand die boven je staat en leiding aan jou geeft. Bij Digital Marketing Partner zijn we allemaal gelijkwaardige collega’s. Ik zie Yorn meer als een agent die samen met jou naar opdrachten zoekt. Daarnaast biedt hij een luisterend oor en kan ik met hem sparren. Ook de connectie met andere vakgenoten binnen Digital Marketing Partner is fijn, het biedt een vaste stek en je maakt onderdeel uit van een team, ook al spreek je elkaar niet super vaak. Wel wordt er veel georganiseerd zoals borrels en evenementen met collega’s. Zo volgen we binnenkort met het hele team de training Google Analytics 4.”
Resultaten behalen
Ira kon direct aan de slag in opdracht bij House of Talents. Daar maakt ze onderdeel uit van het marketingteam. “Ik startte er met online campagnes op onder andere LinkedIn voor een aantal bedrijven van House of Talents. Dat aantal breidt zich steeds verder uit. Ik houd maandelijks evaluatiegesprekken met de businessmanagers en bespreek met hen wat er geoptimaliseerd kan worden. Wat gaat goed? Hoeveel leads hebben we binnen gekregen? Hoeveel mensen hebben we via de online campagne aangenomen? Iedereen is super enthousiast en wil er echt een succes van maken.” Omdat Ira een brede online marketeer is, vindt ze het leuk om naast online campagnes ook andere dingen op te pakken. “Daarom houd ik me, naast de campagnes, ook bezig met het optimaliseren van de website, bijvoorbeeld conversie optimalisatie om meer leads binnen te halen (CRO) en het verhogen van het organisch verkeer naar de website (SEO). Analyseren, optimaliseren, testen en zien dat je resultaat hebt behaald, vind ik het leukst aan mijn werk. Ik zit graag aan de knoppen.”
Expert in je vakgebied
Het midlancen was voor Ira nog onbekend voordat ze in aanraking kwam met Digital Marketing Partner. “Dat geldt voor heel veel mensen. Daarom richten we ons met de online campagnes op het promoten van het midlance model.” Volgens Ira heeft het veel voordelen. “Ik ben er echt op vooruit gegaan. Door trainingen ben en blijf ik van alles op de hoogte, ik kan met mijn collega’s sparren. Ieder heeft zijn eigen expertise, dus je kunt veel van elkaar leren. Je hebt je collega’s in het team maar ook van het bedrijf waar je in opdracht zit, je leert veel mensen kennen en ontwikkelt een groot netwerk. Daarnaast ben je heel vrij in je keuzes. Ik heb nu niet iemand boven mij die me vertelt wat wel en niet kan, vrijheid is voor mij heel belangrijk. Een fijne bijkomstigheid is de beloning, gemiddeld verdien je meer dan in loondienst. Je wordt gezien als expert in je vakgebied.” Aan de slag gaan als midlancer betekent ook dat je zelfverzekerd moet zijn. “Bij het zoeken naar nieuwe opdrachten ga je steeds op sollicitatiegesprek. Je moet jezelf goed kunnen presenteren want je hebt concurrentie van andere freelancers. Zelf ben ik nog steeds ontzettend blij met deze stap, ik zou het elke professional aanraden.”