icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij HR Talents

Onze 5 vragen aan... Judith Meeng, Group Director HRM BDR Thermea Group

Giraffe

Geen zoveelste standaardvraag aan de HR Directeur, maar anders-dan-anders vragen. HR Talents wil ervaringen en inzichten van onze opdrachtgevers delen, luchtigheid brengen en perspectief verruimen in ons netwerk.

We stelden onze 5 vragen aan Judith Meeng, Group Director HRM in Nederland voor BDR Thermea Group. BDR Thermea Group produceert en distribueert internationaal verwarmings- en warmwatersystemen en daaraan gerelateerde diensten. Wereldwijd werken er 6.500 mensen en ze zijn in 20 landen actief. Remeha in Nederland is een van de grootste merken van de group. Judith heeft hiervoor o.a. bij Essent en Shell gewerkt en is momenteel finaliste in de HRtop100 Awards.

Expertise

Experts op het gebied van HR

Een dynamisch huis vol positieve, eigenzinnige HR Experts

Over deze expertise

Judith, vertel; hoe ziet volgens jou de expert van de toekomst er uit?
Succesvol ben je in je impact. Ik denk dat experts hybride van vorm zullen zijn. Veel van ons komen van het model van Ullrich; je hebt een business partner, een backoffice… Prachtig in een wereld met hokjes en harkjes; je weet waar je verantwoordelijkheden liggen, wat je moet doen, je begrijpt je rol. Van navelstaren word je dan blij. Maar kijk je weer omhoog, dan blijkt het anders te zijn. De backoffice laat je in de steek of de business ziet je niet als volwaardig. Een succesvolle expert van de toekomst is iemand die goed begrijpt wat er in de wérkelijkheid gebeurt. Die moet van vele markten thuis zijn; generalisme in het HR vak is een groot goed. Generalisme met een drijver om ook af en toe de diepte in te gaan. Dat is het probleem met de strategische BP rol; we willen graag strategisch zijn, terwijl ik denk dat je eerst moet afdalen om dat te kunnen zijn. Als generalist aan tafel zitten, begrijpen wat er politiek in je omgeving gebeurt, begrijpen wat er in de maatschappij gebeurt, begrijpen wat er in jouw organisatie gebeurt en hoe dat met elkaar verband houdt. Want uiteindelijk gaat ons HR vak om wie haal je binnen en wie behoud je, en waarom haal je ze binnen en waarom behoud je ze. Een hybride business partner rol dus, die als generalist kan opschakelen en in de diepte waarde toevoegt.  

Wat heb je ervoor nodig om dat te kunnen?
Het begint met een gezond stel hersens. Een enorme dosis nieuwsgierigheid en een groot leervermogen; bereid zijn om op input en feedback te reflecteren én acteren. De slimste is niet de beste, degene die zich het beste aanpast bereikt het meeste resultaat. En het is juist mooi om daarin een kleur uit te stralen. Als iets paars of geel is, zegt men; jeetje wat apart, wat vind ik daarvan? Door kleur ontstaat dialoog. Kleur kan natuurlijk ook tegengas veroorzaken, daar moet je mee om kunnen gaan. Als HR zijn we best heel grijs geweest in het verleden.

Wanneer ga je op een werkdag met meer energie naar huis dan dat je kwam?
Dat is op een dag waarop ik iets heb afgemaakt, heel simpel. Zo, die staat, denk ik dan. En op een dag waarin ik echt achterover heb geleund. Waarin ik goed in luisterstand heb gestaan en heb gevoeld dat daardoor rust kwam in een situatie, een gesprek, een onderwerp wat belangrijk is voor de zaak. Dat is beïnvloeden, nog mooier dan iets bereiken. Dat gebeurt als je zelf de rust vindt om achterover te leunen, dat is een uitdaging in de dagdagelijkse werkelijkheid, maar wel de beste dagen in mijn functie. Dat we tot inzichten komen die we soms al hadden maar waar we nog niet van overtuigd waren. Dan weet je dat mensen gaan geloven en als ze geloven, dan gaat er iets gebeuren. 

Waar zijn jullie als HR hier mee bezig wat je graag zou willen delen met andere organisaties?
We positioneren dat hybride model in de werkelijkheid. Ik heb hier geen centers of expertise; ik heb wel experts als ik die nodig heb. Ik kijk naar onze business strategie en bepaal welke expertise op dat moment opgeschakeld moet worden. Een hybride business partner voert dagelijks HR uit en schakelt aan op onderwerpen als changemanagement, ontwikkelt daar specialisme in en krijgt een portfolio waarin changemanagement ook het meest relevant is voor die business unit. Zo bouw je aan wat ik de Academy noem; een template waar je alle materialen, kennis en kunde op flexibele manieren in brengt, waar collega’s het ook kunnen halen. Op business unit niveau heeft iedereen een ander startpunt. Een ander is bijvoorbeeld weer bezig met learning methodologieën, omdat er veel upscaling in een specifieke functie moet worden gedaan. Die geef je dan de taak om L&D gezicht te geven.

Datgene doen wat de hoogste business prioriteit heeft, betekent niet dat we het andere niet doen. Maar wat ik zou willen delen is; sla niet op te trom over dingen die voor de interne waarnemer niet relevant zijn. Men verwácht dat de operaties lopen. Ik weet dat het heel hard werken is, maar laten we daar niet over klagen of het werk presenteren alsof het een business waarde heeft. Het is een procés, dat onvoorwaardelijk daar moet staan en zijn om het andere te kunnen doen.

Wij zijn dus voornamelijk bezig met het promoten van dat wat in de business het verschil maakt in de uitdagingen die op dat moment spelen. ‘Let’s get of our high HR horse’; laten we kijken naar wat de waarde is van wat we doen, waar ga ik over praten en wat ga ik laten zien. We noemen dat zo mooi Storytelling, maar het is simpelweg de USP’s vinden in ons vakgebied. Ik breng iets naar jou waardoor jij beter presteert. Het zou goed zijn voor HR om een poosje in Sales te werken. Dan ervaar je hoe het is om tegenover iemand te staan die niet direct overtuigd is, dan begrijp je dat ze je als HR BP niet accepteren omdat je zégt dat je het kan. Je verkoopt niet omdat je vindt dat je het beste product hebt; weet dus die behoefte te creëren voor je sparringpartners.

Ervaar jij het ‘lonely at the top’ fenomeen?
De dag dat er een bepaalde titel achter je naam komt te staan in een relatief traditionele omgeving, is de dag dat mensen lang niet meer alles aan jou vertellen. In die zin ben je veel eenzamer aan de top dan je denkt. Het leuke van het HR vak is dat ik vaak het doorgeefluik ben richting managementboard, maar dat gebeurt natuurlijk ook om míj heen. Soms is het lastig om je ideeën te challengen. En je hebt natuurlijk ‘lonely’ vanuit wat je nodig hebt als mens; de een zal het als meer eenzaam ervaren dan de ander. Ik heb inmiddels geleerd dat eindverantwoordelijke posities gewoon niet altijd gezellig zijn. Vanuit je eigen ervaring kun je een zekerheid vinden, maar naarmate je richting de top afdwaal is het een interessante uitdaging om jezelf te blijven herkennen in wie je bent en wat je meebrengt, dus om gelijkgestemden te vinden.

Hoe houd je jezelf scherp op wie je bent en wat je brengt? 
Ik zorg voor een groep mensen om me heen met wie ik kan lezen en schrijven. Een gezonde basis, met de benen op de grond staan, mensen die met me mee zijn gegroeid. Vriendinnen van vroeger; dat werkt ontnuchterend en eerlijk. En mijn kinderen zijn ook een belangrijke bron. “Ik ben je Graduate niet” zegt mijn dochter dan. Dan heb je normale interacties, die je in je werk proactief moet opzoeken. Ik zie daarin overigens wel verschil in een internationaal of Nederlands bedrijf. Ik vind het lastig in een Nederlands bedrijf; internationaal heb je zoveel diversiteit. Dat zorgt voor allerlei soorten input, die prikkels vind ik makkelijker om mee te dealen. Daar wordt geschakeld tussen stijlen, je kan alles opzoeken. Soms neem je besluiten om iets te versnellen, dan heb je een groep die met je mee trekt. Soms zoek je de groep op die de discussie aan gaan als je die nodig hebt. Die veelzijdigheid in culturen vind ik mooi en verrijkend.  

Dat vraagt een hoge mate van reflectie en zelfbewustzijn?
Ja. Het helpt ook als je de Purpose van de organisatie met die van jezelf kan verbinden. Hier bij BDR druipt het van de muren af; het gaat over energietransitie, over de kansen in digitaliseren. Als je je dagelijkse motivatie ermee kan verenigen, voelt het niet zo eenzaam. Het gaat om normen en waarden, dat wat er gebeurt. Ik geloof niet dat je als bedrijf op de hei moet gaan zitten om over Purpose te praten, maar geloof wel degelijk in Purpose.

Wat is je tip voor aankomende generatie HRM-ers?
Breng jezelf naar het werk en een stukje van het werk naar jezelf. Scheid de persoon niet van de professie. Verbind wat je kan met je verstand en met je hart en blijf business focused, maak het relevant. Blijf nieuwsgierig, in elke bedrijfstak, maar in HR is wel ‘Mastery of Curiosity’ nodig. Leer jezelf kennen en geef jezelf ook de kans om te rijpen. Reflecteer en zet de volgende stap; omarm elke stap in de reis en ga verder dan je denkt dat je kan.

Alle 5 vragen
Expertise

Experts op het gebied van HR

Een dynamisch huis vol positieve, eigenzinnige HR Experts

Over deze expertise

Benieuwd wat de experts van HR Talents voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!