Hoe BI-Consultant Stan virtueel startte voor nieuwe werkgever én opdrachtgever
Als we met Stan beeldbellen zit hij in zijn thuiskantoor, met achter zich een opvallend schilderij van Roy Lichtenstein. Stan stapte aan boord bij Data Talents en is in deze bijzondere tijd gestart aan een opdracht bij een grootbank waar hij voor twee teams werkt. Hij is als eerste consultant van Data Talents online ingewerkt.
Op zijn eerste werkdag viel Stan met zijn neus in de boter. Nadat zijn laptop startklaar werd gemaakt op kantoor, kon hij meteen aanschuiven bij een meeting. ‘’Ik had de volgende dag gelijk een stand-up in Teams, dat was gek. Het was wel fijn om te merken dat je al meteen in de groep wordt opgenomen, het voelde als een warm welkom”. Na de stand-up mocht Stan ook een updatemeeting bijwonen met de Delivery Manager. ‘’Bij zo’n updatemeeting wordt er gekeken naar hoe het met de organisatie en de mensen gaat en heb ik mezelf voorgesteld’’.
Er kwamen vervolgens ook teamleden één op één kennis maken. Tijdens deze virtuele koffiemomenten leer je elkaar toch beter kennen. Het leuke is dat je bij het videobellen je collega meteen in zijn of haar eigen vertrouwde omgeving ziet. Soms komen er familieleden voorbij of je ziet bepaalde kunst aan de muur hangen, waardoor je meteen iets meer over de ander te weten komt”.
Het onboardingsprogramma van Stan bestond grotendeels uit de gebruikelijke scrummeetings zoals refinements en retrospectives. ‘’Zo kreeg ik meteen een goed beeld van het project. Ik hoorde allemaal financiële termen en bepaalde afkortingen, waarvan ik inmiddels weet wat de betekenis is.’’ Stan kon niet echt de diepte ingaan tijdens zijn onboarding. ‘’Je laat eerst alles op je af komen en dan valt het kwartje. Sommige kwartjes vallen meteen, maar andere dingen duren gewoon wat langer. Daar kom je pas achter als je echt aan de slag bent.”
Alles ging online tijdens de onboarding, dus ook de Bankierseed. ‘’Ik moest een printje maken van de Bankierseed. Dat is een grappig verhaal, want ik heb geen printer meer en de bieb was dicht dus mijn buurman heeft mij uiteindelijk uit de brand geholpen. Dat zijn van die dingen waar je dan tegen aan loopt. Stan vervolgt: ‘’Omdat ik in twee teams zit, zat ik eerst vijf van de acht uur op een werkdag te videobellen. Ik was ’s avonds helemaal gesloopt en na een paar weken heb ik dat aangegeven in de retrospective.” Nu kan Stan beter zijn tijd managen en is zijn tijd efficiënter ingericht. ‘’Het team is blij over hoe ik dingen op heb opgepakt de laatste tijd, dat is leuk om te horen.”
Stan is tevreden over zijn online start. ‘’Ik ben nooit eerder ge-onboard bij deze organisatie, maar ik merk echt dat er moeite is gestoken in de planning’’. Wel merkt hij dat er een aantal verschillen zijn met een fysieke onboarding. ‘’Ik denk dat als je op een fysieke locatie samenzit, collega’s je makkelijker weten te vinden. Ik heb ook regelmatig dat ik tijdens een call in teams een wisselgesprek krijg. Normaal gesproken loop je bij elkaar langs, wat toch laagdrempeliger is. Midden in zijn verhaal wordt Stan gebeld via Teams door een van zijn collega’s. ‘’kijk een praktijkvoorbeeld’’!
Wat de conclusie is, van afgelopen periode? Stan: ‘’Ik heb de diepgang tijdens deze periode gemist. Omdat je zoveel informatie op je afkrijgt, is filteren soms lastig. Zo kan het zijn dat je dingen mist, die komen dan later pas weer terug’’. Inmiddels is Stan helemaal geland bij zijn opdracht. ‘’Ik heb nu de ruimte om mij te focussen op een bepaald onderwerp en daar heb je nou eenmaal tijd voor nodig.’’
Stan vervolgt: “Ik denk dat virtueel onboarden iets minder efficiënt is dan op locatie starten, maar deze opdrachtgever heeft er alles aan gedaan om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik heb ook geprobeerd om zichtbaar te zijn en proactief dingen naar me toe te trekken. Het is belangrijk dat je zorgt dat je aansluit, reageert, dingen oppakt en je zichtbaar maakt.”
Deze instelling werpt nu al zijn vruchten af: ‘'In het eerste team heb ik al een probleem kunnen oplossen, die aanpassing wordt getest, maar dat ziet er goed uit. Ik heb al een aantal user stories kunnen afronden zoals changes of issues. In het tweede team zijn we bezig met het migreren van de codes van Visual Studio 2013 naar Visual Studio 2017 zodat we uiteindelijk kunnen gaan werken in de Cloud.”
We wensen Stan veel succes bij zijn opdracht en we hebben er alle vertrouwen in dat hij mooie resultaten gaat neerzetten.
Overzicht nieuws